Stormfull helg på Høgevarde 28.1 - 30.1.00

Høyfjellet i januar kan by på ekstreme værforhold, og en nærmest "arktisk" følelse. Det er som regel kaldt og hardpakket nysnø som knitrer under skiene. Denne turen ble ingen unntak.

Med på turen var Lars Olav, Arnstein, Anne Kristine, Borgild og Sunniva. Vi hadde planlagt å gå til Høgevardehytta fredag kveld. Dagen etter skulle vi gå over Gråfjell til Toveseter, med retur til Norefjellstua søndag. Værmeldingen for helga sa snøbyger og kuling fredag, lørdag, kuling som øker til liten storm 22 søndag. Selv om ruta var lett, kunne kanskje været gi oss utfordringer?

Fredag 28.1 Norefjellstua - Tempelseter - Høgevarde
Avreise Norefjellstua kl. 19.30
Ankomst Tempelseter kl.23.00
Ankomst Høgevarde kl. 01.00 (1459m)
Vær: Opphold fram til 23.00, deretter kuling og snø.
Distanse: 18 km.

Djupsjøløypa (32918 bytes)

Sunniva, Arnstein, Lars Olav og Borgild.

Til hjelp i mørket fredag kveld, hadde vi tre hodelykter samt noen lommelykter. Vi bestemte oss for å ta øvre Djupsjøløype til Tempelseter, for så å ta opp til Høgevarde. Løypene var harde og isete. Bakglatte ski gjorde ikke starten på turen lett. Det hadde nå begynt å snø, men det var forsatt vindstille. Litt før kl. 23.00 gikk vi opp slalombakken ved Tempelseter. På toppen ble vi møtt av et sørgelig syn. P.g.a. mye vind i år, var snøforholdene så elendig at til og med T-stien av og til var synlig. Etter en kort prat ble vi enige om å fortsette ferden mot Høgevarde til fots. Vinden hadde begynt å øke på, og det var bare et tidsspørsmål før værmeldingen for en gangs skyld ville komme til å stemme. De siste seks kilometerne kunne komme til å bli harde. Vi fulgte den stikka løypa, men det varte ikke lenge før vi kom ut av den. Kvistene her står alt for langt fra hverandre. Nå måtte vi stole på GPSèn. Etter en stund kom vi inn på løypa igjen. Det var enklere å følge denne, samtidig som det gjorde følget tryggere. Nå holdt noen igjen, mens noen lette etter neste pinne. Like etter løypedele mot Gråfjell gjør løypa en sving. Det førte til at vi igjen mistet ledetråden. Klokka hadde passert midnatt, og lyset begynte å ta slutt. Kuling og snø gjorde ikke forholdene lettere. GPS,en ledet oss til ryggen vest for hytta. Siden jeg har vært på Høgevarde mange ganger virket dette stupet kjent. Nå var det bare å følge kanten og komme seg på nedsiden. Der fant vi Høgevardetjern. Etter litt leting fant vi til slutt hytta. Da hadde klokka blitt 01.00 og kun en hodelykt virket.

Arnstein og Anne Kristine (24474 bytes)

Ingen dårlig følelse å finne hytta klokka ett!

Lørdag 30.1 Høgevarde
Hviledag
vær: Strålende sol og kuling.

P.g.a. de elendige snøforholdene besluttet vi å bli på Høgevarde til søndag. Lørdagen ble brukt til å slappe av ta bilder i området rundt Høgevarde. Borgild hadde sin egne lille slalombakke hvor hun finpusset telemarksteknikken. Skyene hadde forsvunnet men vinden blåste forsatt kuling.

Høgevardehytta (11343 bytes)

Høgevardehytta iført vinterantrekk.

Lars Olav viser vei.

Ranten og Gråfjell (892282 bytes)

Her ses Ranten (1419m) til venstre og Gråfjell (1466m) til høyre. Bildet er tatt fra Høgevarde (1459m). Det var Ranten han så, maleren Theodor Kittelsen, da han malte mesterverket Soria Mora Slott.

Søndag 30.1 Høgevarde - Norefjellstua
Avreise Høgevarde kl. 12.00
Ankomst Norefjellstua kl. 13.30
Vær: Strålende sol og kuling.
Distanse: 12 km.

På vei mot Grindefjell.

Søndag var det fortsatt strålende solskinn. Vi pakket sakene og la i vei mot Norefjellstua. Denne gangen tok vi løypa over Grindefjell og Augunshaug. Den sterke medvinden blåste oss bortover de slake viddene. Helt enkelt var det imidlertid ikke, da det plutselig var helt snøfrie områder. Nedturen tok bare en og en halv time, i motsetning til fredagens fem og en halv. Vi var alle enige om at vi hadde hatt en fin tur.