Hjerkinn - Rondane - Venabu 23.-25.3.05

Onsdag 23.3
Avreise Hjerkinn kl. 12.50
Ankomst Grimsdalshytta kl. 17.45
Vær: varierende vær med sol, regn og vind

For å få litt variert påskeferie bestemte vi oss for å gå gjennom Rondane til hytta på Venabygdsfjellet.

På vei fra Hjerkinn

Fra Hjerkinn fulgte vi E6èn noen kilometer før vi kom inn på den stikka løypa mot Grimsdalen. Sola stekte godt i bakkene opp mot Storhøi og føreforholdene var veldig varierende. Det skulle de vise seg å bli resten av turen.

Like ved Storhøi rakk vi akkurat å ta en matbit, før det skyet over og tok til å blåse og regne. Det dårlig været ble heldigvis kortvarig og de siste kilometerne gikk raskt på scooterkjørt løype.

Tore og Sigrid utenfor huset som brukes som spisesal.

Grimsdalen mot sørvest

Torsdag 24.3
Avreise Grimsdalshytta kl 09.35
Ankomst Dørålseter kl. 15.05
Vær:  sol

Forrige gang vi lå på Grimsdalshytta var det 84 gjester. Denne gangen var det i overkant av 30 og heldighvis ikke så trangt om plassen.

Været var bra og vi bestemte oss for å ta ruta over Gravhøi til Dørålseter.

Ikke mye snø over Gravhøi men ok skiføre denne morgenen.

Da vi hadde kommet over toppen ventet en lang nedstigning, litt synd for skføret var veldig bra når man hadde kommet over 1400 meter.

Dørålsglupen.

Vi fulgte den merkede løypa rundt Stygghøin. Mange velger Døråsglupen også vinterstid.

I Dørålen var det ekstremt lite snø. Flere steder måtte vi gå over lyng og mose. Dørålen er kjent for lite snø, men i år var det ekstremt. Vi lurte litt på hvordan det ville bli for de som hadde planlagt tur dit i slutten av påsken.

Høgronden sett fra Dørålen.

Vi tok inn på den private turisthytta Dørålseter. Dørålseter er nok ikke den fineste hytta i Rondane, men den har antagelig den fineste utsikten. Om kvelden var det stjerneklart og fullmåne. Et flott skue.

Vinternatt i Rondane. Bildet er tatt fra Dørålseter og prikken til venstre i bildet er faktisk en lyssterk stjerne.

Fredag 25.3
Avreise Dørålsseter kl. 09.30
Ankomst Rondvassbu kl. 14.00
Avreise Rondvassbu kl. 15.00
Ankomst Eldåbu kl. 18.30
Ankomst Venheimen i Venåsmorki kl. 19.50
Vær: lettskyet og noe sol

Også denne dagen var værgudene med oss. Vi startet i kjempevær og gikk sikksakk mellom steiner og bare flekker i retning Rondvassbu.

Verkilsdalen

Etterhvert som vi kom lenger inn i Rondane ble det mer snø. Det varme været førte til at skiføret fortsatt var vanskelig. Men for å være ærlig er det bedre med finvær enn helt topp ski.

Vi tok matpakka ved nordenden av Rondevatnet. Etter en liten stakeøkt var vi over Rondevatnet. På Rondvassbu var det et yrende liv. Det var full hytte, pluss et stort antall dagsbesøkenede som storkoste seg i sola.

Vi var veldig i tvil om vi skulle fortsette til hytta i Venåsmorki, eller bli på Rondvassbu. Det endte med at vi delte oss i to. Anne Kristine og jeg gikk videre, mens Sigrid og Tore ble værende på Rondvassbu.

Like etter Rondvassbu ble skiføret adskillig bedre. Det var nå tørr snø og blå ekstra som gjaldt. Vi synes synd på de to som ble igjen på Rondvassbu og fikk sendt en tekstmelding der vi fortalte om de flotte forholdene.

Vi var ikke alene i fjellheimen. Ferske jervespor er alltid morsomt å se.

Vi la turen om Skjerelifjellet og fikk en flott aketur ned i Steinbudalen. Litt etter litt begynte vi å nærme oss Eldåbu. Sola var på vei ned og i øst hadde månen begynt å vise seg.  Etter litt roting, krysset vi Eldåa. Her er det veldig lett å gå for langt ned mot hytta.

Solen sender sine siste stråler på Storronden

Resten av turen foregikk i Trollløypa. Etter noen kilometer kunne vi endelig skli ned til hytta i bjørkeskauen. Der ventet ferdig middag og peiskos. sigrid og Tore gikk til Eldåbu og overnattet der.